ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ

English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

Κυριακή 16 Μαΐου 2010

ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Εφαρμόζοντας μία νέα στρατηγική με «μητρικά» σκάφη που εναλλάσσονται με ταχύπλοα, ομάδες Σομαλών πειρατών κάνουν τις επιθέσεις τους σε εμπορικά πλοία, ακόμα και 1.000 μίλια μακριά από τα λιμάνια –καταφύγια τους. Πολύ λίγα στοιχεία έχουν προστεθεί στις έρευνες των αρχών για τις σχέσεις των πειρατών με τη μαφία και το «ξέπλυμα» μαύρου χρήματος, μεγάλο μέρος του οποίου… επενδύεται για αγορά όπλων. Με άνετο στυλ, αντιλήψεις που ξεφεύγουν από τα πολιτικά στερεότυπα της χώρας και τη γοητεία του καινούργιου, ο ηγέτης των Φιλελεύθερων Δημοκρατών είναι πλέον ο απόλυτος ρυθμιστής των επικείμενων εκλογών. Ο Κλεγκ δεν επιθυμεί συνεργασία με τους Εργατικούς, τουλάχιστον όσο βρίσκεται στο τιμόνι τους ο Γκόρντον Μπράουν. Σύμφωνα με επιστημονικές έρευνες, σε όλα τα μήκη της Γης υπάρχουν ηφαιστειακοί κρατήρες που θα μπορούσαν να απειλήσουν την καθημερινότητα, ακόμα και τη ζωή μεγάλων πληθυσμών. Οι ΗΠΑ διαθέτουν τουλάχιστον 169 ενεργά ηφαίστεια, ωστόσο τα μισά εξ αυτών δεν φέρονται ικανά να απειλήσουν την ασφάλεια των Αμερικανών. Πολίτες υπεράνω υποψίας αντιγράφουν τους χαρακτήρες των κόμικς και αναλαμβάνουν να αποδώσουν δικαιοσύνη, ή, έστω, να βοηθήσουν συνανθρώπους τους εκεί όπου οι Αρχές αδυνατούν. Τα λεφτά τελικά όντως υπάρχουν. Όχι στους Έλληνες φοροφυγάδες, αλλά στους φορολογικά εντάξει Ευρωπαίους και Αμερικανούς. Το πρώτο δάνειο (1824-25) «Οι όροι του δανείου ήταν επαχθείς και εξωπραγματικοί: η κυβέρνηση συνυπόγραψε την υποχρέωση να καταβάλλει κάθε χρόνο 154.000 λίρες, όπερ σημαίνει ότι μέσα σε μια τετραετία, με επιτόκιο 5,5%, θα έπρεπε να εξαντλήσει ολόκληρο το κεφάλαιο του δανείου χωρίς να καταβάλει ούτε μισή λίρα για τα χρεολύσια. Πόσο μάλλον που το χρήμα το οποίο μπήκε στη χώρα εξαφανίστηκε εν ριπή οφθαλμού χωρίς να επενδυθεί σε κάποιο παραγωγικό τομέα. Ωστόσο από πολιτική σκοπιά, το δάνειο θεωρήθηκε μέγιστη επιτυχία» Μετά τη προσφυγή στον μηχανισμό στήριξης, το Μέγαρο Μαξίμου αναζητά πολιτική πρωτοβουλία μείζονος σημασίας προκειμένου να παίξει τον ρόλο του «αμορτισέρ», για να απορροφήσει τους κραδασμούς σε κόμμα και κοινωνία. Το ερώτημα παραμένει για το Μέγαρο Μαξίμου: Με ποιες πρωτοβουλίες θα ξεπεράσει η κυβέρνηση το πολιτικό κόστος και θα αποτρέψει το σοκ στην κοινωνία από την προσφυγή μας στον ευρωπαϊκό μηχανισμό στήριξης και στο ΔΝΤ; - Το βάρος θα πέσει στον ίδιο τον πρωθυπουργό, ο οποίος καλείται από τους συνεργάτες του να βγει και να πει την αλήθεια στον ελληνικό λαό για τον δανεισμό των τελευταίων δέκα ετών και να επιμερίσει με ακλόνητα στοιχεία τις βαριές ευθύνες στις προηγούμενες κυβερνήσεις, και εν προκειμένω της Ν.Δ., που αύξησε τις δαπάνες μέσα σε δύο χρόνια (2008 και 2009) κατά 25 δις. ευρώ. - Παράλληλα δέχεται εισηγήσεις – για λόγους κοινωνικής ισορροπίας – να στείλει στη δικαιοσύνη και να δώσει στη δημοσιότητα τα ονόματα τρανταχτών περιπτώσεων φοροδιαφυγής μεγαλογιατρών, μεγαλοδικηγόρων, γνωστών προσωπικοτήτων της τέχνης, του αθλητισμού και της showbiz. - Τρίτον, να εμφανίσει σαφές πρόγραμμα ανάπτυξης και προοπτικής, για να βγάλει γρήγορα τη χώρα από την κατάθλιψη και να την οδηγήσει σε πορεία ελπίδας και ανάκαμψης. «Χρειάζονται μεγάλες κινήσεις, με όραμα και τόλμη και όχι πράξεις διαχείρισης, έτσι ώστε να αλλάξει το κλίμα και να εμπεδωθεί ένα αίσθημα ασφάλειας και στην εσωτερική αγορά και στους πολίτες. Αρκετά έχουμε παίξει με το μαρτύριο της σταγόνας. Ηρθε η ώρα να βγάλουμε μπροστά θετικά στοιχεία, αμέσως μετά την επίλυση του προβλήματος του δανεισμού της χώρας. Δυστυχώς, για την κυβέρνηση μας, δεν υπάρχει χρόνος. Πρέπει μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα να κάνει όσα δεν έγιναν δεκαετίες», επεσήμανε κορυφαίος υπουργός. Εδώ βλέπουν ορισμένοι μέσα από το ΠΑΣΟΚ το κρίσιμο στοίχημα που έχει μπροστά του ο κ. Παπανδρέου. Πρόκειται για το προσωπικό του στοίχημα, που ταυτίζεται όμως με το στοίχημα της ανασυγκρότησης της χώρας. Γνωρίζει πως πρέπει να το κερδίσει, γιατί διαφορετικά θα χάσουν και ο ίδιος και το κόμμα και η χώρα. Εάν το κατορθώσει, θα είναι ο πολιτικός εκείνος που θα βάλει τη χώρα σε μια νέα εποχή, ύστερα από πολλές δεκαετίες μιζέριας, πολιτικής διαφθοράς και πελατειακών σχέσεων. Μαζί του θα διαμορφωθεί και ένα νέο ΠΑΣΟΚ, διαφορετικό από το σημερινό. Σε διαφορετική περίπτωση, η αντίδραση της κοινωνίας θα συμπαρασύρει ολόκληρο το σημερινό πολιτικό σκηνικό, μαζί και τα κόμματα της αριστερής και αναποτελεσματικής αντιπολίτευσης. Όλα θα εξαρτηθούν από την τήρηση του Προγράμματος Σταθερότητας, για το οποίο κανείς δεν θέλει να σκέφτεται καν ότι μπορεί να πέσει έξω. Διαφορετικά, σε μια δυσμενή εξέλιξη τον χειμώνα πολύ λίγοι πολιτικοί θα τολμούν να κυκλοφορούν στους δρόμους, όπως και οι ίδιοι αναφέρουν σε κατ’ ιδίαν συζητήσεις. Ο δαυλός άναψε και ερρίφθη. Οι Ελληνες έκαψαν τα πλοία τους στην παραλία και δεν έχουν πλέον μπροστά τους άλλη επιλογή. Μόνο να προχωρήσουν. Υποχώρηση σημαίνει πνιγμός. Ο υπουργός Οικονομικών με εντολη του πρωθυπουργού έστειλε στην Κομισιόν επιστολή με την οποία ζητά επισήμως την ενεργοποίηση του μηχανισμού στήριξης. Το αίτημα αφορά χορήγηση 40 δις. ευρώ στους επόμενους εννέα μήνες, μετά τους οποίους η χώρα θα ξαναδοκιμάσει την τύχη της στις αγορές. Ο κίνδυνος δεν είναι μόνο ένα μεγαλύτερο ή μικρότερο χρονικό διάστημα ύφεσης. Η πραγματική απειλή είναι μετά να επέλθει κατάρρευση ή η κρίση να συνεχιστεί επ’ αόριστον. Μόνο αν τεθούν οι βάσεις για ένα επενδυτικό τσουνάμι τα επόμενα χρόνια θα αποφευχθεί η πτώση στον Καιάδα του χρέους. Τριών δεκαετιών συσσωρευμένα οικονομικά – κοινωνικά προβλήματα στην πλάτη μιας κυβέρνησης σε μια συγκεκριμένη χρονική στιγμή και με άμεση υποχρέωση απόδοσης «λογαριασμού» είναι σίγουρα ένα δυσβάσταχτο, αν όχι αβάσταχτο, βάρος. Αυτό είναι δεδομένο. Ο πρωθυπουργός είναι υποχρεωμένος να δημιουργήσει το ταχύτερο «νέες δυνάμεις» από τον μεσαίο αστικό χώρο και με αυτές να ανανεώσει κυβερνητικές και κομματικές δομές. Η προσφυγή στον μηχανισμό διάσωσης Ε.Ε. και ΔΝΤ είναι γεγονός. Το πρωτοφανές ύψος στο οποίο έφτασαν τα επιτόκια μέχρι την προσφυγή στον μηχανισμό δεν αντανακλά τίποτα άλλο από την αδυναμία της Ελλάδας να δανεισθεί από τις αγορές. Είναι ακριβώς αυτό που κατέστησε την προσφυγή μονόδρομο. Ενώ ο πρωθυπουργός, με την επίσημη προσφυγή στον μηχανισμό Ε.Ε. – ΔΝΤ, επιχειρεί να ανακόψει την εκτόξευση των spreads που φτάνουν στα επίπεδα ενός καταναλωτικού δανείου, όπως προσφυώς έλεγε βουλευτής του κυβερνώντος κόμματος, τραπεζίτες εισηγούνται την κατάρτιση ενός «επιθετικού» προγράμματος αποκρατικοποιήσεων, ύψους 15 δις. ευρώ και πλέον. Σε ευθεία διαφοροποίηση από τις θέσεις της Νέας Δημοκρατίας για την προσφυγή στο ΔΝΤ, τις απολύσεις στο Δημόσιο και το Ασφαλιστικό, προχωρεί ο ευρωβουλευτής του κόμματος και στενός συνεργάτης της Ντόρας Μπακογιάννη, Θεόδωρος Σκυλακάκης. Ο κ. Σκυλακάκης στέλνει μήνυμα στην ηγεσία του κόμματος, τονίζοντας ότι δεν έχει το «αλάθητο» και κατηγορεί το περιβάλλον του Αντώνη Σαμαρά ότι επιδιώκει τη ρήξη με την Ντόρα Μπακογιάννη. Ορατός είναι ο κίνδυνος κατάρρευσης ενός από τα σοβαρότερα εργαλεία παραγωγής στελεχών και γνώσης στη δημόσια διοίκηση. Σύμφωνα με πληροφορίες, το τελευταίο διάστημα, μεθοδεύεται η υποβάθμιση του Εθνικού Κέντρου Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης με τη στοχευόμενη προσπάθεια μεταφοράς στον ιδιωτικό τομέα των επιμορφωτικών σεμιναρίων των δημοσίων υπαλλήλων. Τη στιγμή που η διοίκηση έχει ανάγκη παραγωγής στελεχών και εξειδικευμένων προγραμμάτων γνώσης, κάποιοι προσπαθούν να θέσουν στο περιθώριο το Εθνικό Κέντρο με στόχο την είσοδο ιδιωτικών συμφερόντων στην επιμόρφωση. Μάλιστα όπως όλα δείχνουν, ο ιδιωτικός τομέας όχι μόνο θα αναλαμβάνει να υλοποιεί τα επιμορφωτικά προγράμματα, αλλά και θα προσδιορίζει, χωρίς να διαθέτει τα απαιτούμενα εργαλεία, το περιεχόμενο και τη θεματολογία τους. Προφανώς, ο αρμόδιος υπουργός Εσωτερικών Γιάννης Ραγκούσης δεν γνωρίζει τις σχετικές μεθοδεύσεις, οι οποίες οδηγούν σε ουσιαστική απαξίωση και αχρηστία έναν θεσμό που καθιερώθηκε από την εποχή του Ανδρέα Παπανδρέου. Η προσπάθεια διείσδυσης του ιδιωτικού τομέα στην πιστοποίηση επιμορφωτικών σεμιναρίων έχει ξεκινήσει τουλάχιστον εδώ και μια εξαετία. Υπάρχουν εταιρείες οι οποίες με 400 ευρώ παρέχουν πιστοποιητικό γνώσης σε δημοσίους υπαλλήλους οι οποίοι επιθυμούν να αυξήσουν τα προσόντα τους και να εξελιχθούν ταχύτερα στην υπαλληλική ιεραρχία. Αυτό συνέβαινε παρά το γεγονός ότι αντίστοιχα σεμινάρια παρέχονταν δωρεάν από κρατικούς πιστοποιημένους φορείς. Η πρόσφατη απόφαση του υπουργείου Εσωτερικών να καταργήσει της περιφερειακές δομές του Εθνικού Κέντρου επιβαρύνει ακόμα περισσότερο το κλίμα υποβάθμισης. Μέχρι τώρα, ένα μεγάλο ποσοστό των προγραμμάτων επιμόρφωσης (περίπου 65%) υλοποιούνταν σε περιφερειακό επίπεδο. Με βάση τις αλλαγές που περιέχονται στο προσχέδιο του σχεδίου «Καλλικράτης’, τα Περιφερειακά Ινστιτούτα του Εθνικού Κέντρου καταργούνται από τις αρχές του 2011 και το προσωπικό τους μετατάσσεται στις αποκεντρωμένες διοικήσεις. Παράλληλα με το πρόγραμμα «Καλλικράτης», καταρτίζεται ένα συνολικό πλάνο για τις αλλαγές που έχουν υλοποιηθεί ή προγραμματίζονται για τη δημόσια διοίκηση και στοχεύουν στη επιτυχή εφαρμογή του Προγράμματος Σταθερότητας. Με βάση τις εντολές του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης, μέχρι τις 15 Μαΐου θα πρέπει το επίμαχο πλάνο να έχει ολοκληρωθεί και να έχει συνταχθεί η πρώτη έκθεση προόδου. Σύμφωνα με τις πληροφορίες ο Γιάννης Ραγκουσης θεωρεί ότι η εικόνα που παρουσίασε το υπουργείο του στην πρόσφατη επίσκεψη των εμπειρογνωμόνων του ΔΝΤ είναι ιδιαίτερα θετική. Αυτό οφείλεται κατά κύριο λόγο στο πρόγραμμα «Καλλικράτης», καθώς και στις θεσμικές αλλαγές που έχει προωθήσει (π.χ. πάγωμα προσλήψεων, αξιολόγηση στελεχών κ.ά.) Σύμφωνα με τις πληροφορίες, ο Γιάννης Ραγκουσης έχει στο συρτάρι του νέες εισηγήσεις από υπηρεσιακούς παράγοντες και στελέχη του υπουργείου, στις ο-ποίες προτείνεται η λήψη επιπλέον μέτρων για την εξυγίανση του δημόσιου τομέα. Η δημιουργία νέων οργανισμών, η ανακατανομή του πλεονάζοντος προσωπικού, η κατάργηση κενών, η θέσπιση ενιαίου φορέα έγκρισης προσλήψεων, ο έλεγχος των αναπηρικών συντάξεων και η κατάργηση της δεύτερης σύνταξης των δημοσίων υπαλλήλων αποτελούν ένα μέρος από τις σχετικές εισηγήσεις. Ειδικότερα, συνιστάται η λήψη ενός νέου πακέτου μέτρων τα οποία θα στοχεύουν στην πάταξη της διαφθοράς και στη μείωση της γραφειοκρατίας και της διασπάθισης δημόσιου χρήματος. Μάλιστα, υψηλόβαθμα στελέχη εισηγούνται στον υπουργό Εσωτερικών να επεκτείνει τις διαρθρωτικές παρεμβάσεις του και σε άλλους τομείς. Για παράδειγμα στο πλαίσιο της αλλαγής του εκλογικού νόμου, συνιστάται να υπάρξει μείωση του αριθμού των βουλευτών στους 200. Μάλιστα, σε επίπεδο συνταξιοδοτικό, προτείνεται τα έτη της βουλευτικής τους ιδιότητας να προστίθενται, υπό τη μορφή διαδοχικής ασφάλισης, στα χρόνια άσκησης του επαγγέλματος τους. Οι βασικοί άξονες των προτάσεων αφορούν τους παρακάτω τομείς: ■ Νέοι οργανισμοί. Το Δημόσιο, αφού καταλήξει στη μορφή που επιθυμεί να έχει η διοικητική του δομή, θα μπορεί να προχωρήσει στον επανακαθορισμό των θέσεων του προσωπικού. ■ Μετατάξεις. Η ανακατανομή του προσωπικού θα προκύψει μέσα από δύο διαδικασίες, από τη σύσταση των νέων οργανισμών και από τη δημιουργία βάσης δεδομένων, στην οποία θα καταγραφούν από όλες τις υπηρεσίες οι ανάγκες και τα κενά που υπάρχουν. ■ Κατάργηση των εικονικών αναγκών σε προσωπικό. Το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο επιτρέπει στους φορείς και στις υπηρεσίες να παρουσιάζουν μια σειρά από ανάγκες, οι οποίες στην πραγματικότητα είναι ανύπαρκτες. Για παράδειγμα, ένας φορέας μπορεί να είχε 150 θέσεις κενές. Μέσα από τη διαδικασία της τακτοποίησης συμβασιούχων και τη μετατροπή των συμβάσεων τους σε αορίστου χρόνου, μπορεί οι ανάγκες να καλύφθηκαν με τη δημιουργία προσωποπαγών θέσεων και τα κενά να εξακολουθούν να εμφανίζονται με τη δικαιολογία ότι δεν είναι μόνιμο το προσωπικό! Κάτι αντίστοιχο συμβαίνει και σε περιπτώσεις πλεονάζοντος προσωπικού. Μπορεί -για παράδειγμα- μια υπηρεσία να έχει 20 υπαλλήλους που πλεονάζουν, αυτοί να μη μετακινούνται σε άλλο τμήμα ή φορέα και στη συνέχεια, όταν κάποιοι συνταξιοδοτηθούν, τα «κενά» να αναπληρώνονται! Το πρακτικό που θα μπορούσε να γίνει είναι η μετατροπή των θέσεων σε προσωποπαγείς και η κατάργηση τους σε κάθε περίπτωση αποχώρησης. ■ Θεσμοθέτηση ενιαίας υπηρεσίας - φορέα προσλήψεων. Μέχρι τώρα λειτουργούν για την έγκριση προσλήψεων τρεις διαφορετικές υπηρεσίες, η Διεύθυνση Πρόσληψης Προσωπικού (ΔΙΠΠ), η Διεύθυνση Πρόσληψης Προσωπικού ΟΤΑ (ΠΟΤΑ) και η Ειδική Γραμματεία των ΔΕΚΟ (ΕΓΔΕΚΟ). ■ Κατάργηση νομικών προσώπων. Προτείνεται η χαρτογράφηση των νομικών προσώπων δημόσιου και ιδιωτικού δικαίου και συνιστάται να καταγραφούν οι αρμοδιότητες τους και το λειτουργικό τους κόστος. Ήδη υπάρχει μια πρώτη μελέτη, μέσα από την οποία φαίνεται ότι μπορεί να επέλθει δραστική μείωση, ακόμα και κατάργηση τους. ■ Συντάξεις. Στο πακέτο των συντάξεων κρίνεται αναγκαίο να επανεξεταστούν όλες οι αναπηρικές συντάξεις, να καταγραφούν όλοι οι συνταξιούχοι ανά ασφαλιστικό φορέα και να ελεγχθούν όλες οι συντάξεις που δίδονται σε δικαιούχους άνω των 75 ετών. Τέλος, σε ό,τι αφορά το δικαίωμα δεύτερης σύνταξης, προτείνεται κατάργηση ή τουλάχιστον η μείωση της σε ποσοστό περίπου 30%. Οι παραπάνω προτάσεις κινούνται στο πνεύμα των επιταγών της έκθεσης του ECOFIN (6147/10) με ημερομηνία 16 Φεβρουαρίου 2010. Στην έκθεση -μεταξύ άλλων- προτείνονται το πάγωμα των προσλήψεων, η κατάργηση των κενών θέσεων και η μη αντικατάσταση των μονίμων υπαλλήλων που συνταξιοδοτούνται. Θεωρείται επιβεβλημένη η δημιουργία ενοποιημένης κλίμακας μισθών στον δημόσιο τομέα, ενώ μέχρι το 2012 τα μέτρα πρέπει να λάβουν μόνιμο χαρακτήρα με τη μείωση της απασχόλησης στο Δημόσιο. Η Ελλάδα θα είναι υποχρεωμένη ανά τρίμηνο να υποβάλλει στο Συμβούλιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης και στην Επιτροπή εκθέσεις σης οποίες θα αναφέρονται τα μέτρα που ελήφθησαν, τα μέτρα και οι νομοθετικές παρεμβάσεις που θα υλοποιηθούν, ενώ ταυτόχρονα να συντάσσεται μηνιαία/ έκθεση εκτέλεσης του προϋπολογισμού.

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου

This is a comment.